Hjem » Blog » Vågner med hovedpine → Få hjælp til at slippe af med hovedpine

Vågner med hovedpine → Få hjælp til at slippe af med hovedpine

De fleste mennesker oplever at få hovedpine i løbet af deres liv. Nogle slipper let og får ikke ondt i hovedet særlig ofte, mens andre lider af hovedpine på næsten daglig basis. Der er flere årsager til hovedpine, men hvis du ofte vågner op med ondt i hovedet, så kan det dog være et tegn på, at du ikke sover godt nok om natten.

I denne artikel vil vi give dig et indblik i årsagerne til, hvorfor hovedpine opstår efter søvnen – og hvordan du forebygger problemet.

Hvorfor vågner jeg med hovedpine hver morgen? – årsager

Flere faktorer og årsager kan være gældende, hvis du vågner op med hovedpine. Hvis det sker engang imellem, så er det ikke sikkert, at du behøver at ændre din daglige rutine ekstremt meget. Men hvis hovedpinen er noget, der plager dig i hverdagen, fordi du vågner op med ondt i hovedet ofte, så kan det være en god ide at undersøge nærmere, hvad der er årsag til hovedpinen. I så fald bliver det i hvert fald lettere at komme problemet til livs.

  • Forkert sovestilling: Hovedpine kan opstå af, at du ikke ligger ordentligt om natten. F.eks. vil en dårlig soveposition eller en madras / hovedpude, der ikke understøtter dine behov kunne resultere i ondt i hovedet, når du vågner. Dette skyldes, at du spænder i musklerne i ryg og nakke i løbet af natten.
  • Du skærer tænder: Dét at skære tænder er ikke kun rigtig dårligt for dine tænder, men også for dit velbefindende. Det skylde, at du spænder i kæbemusklerne, når du skærer tænder, hvilket kan føre til hovedpine. Skæringen af tænder opstår oftest, når man er stresset eller af andre psykiske årsager.
  • Snorken: Hvis du snorker om natten, kan det være et tegn på, at du ikke får ilt nok til hjernen i løbet af natten. I så fald vil der være en risiko for, at du regelmæssigt vågner op med hovedpine.
  • For meget eller for lidt søvn: Både dét at sove for meget eller sove for lidt kan have negative konsekvenser for dit helbred. Begge ting medfører en række bivirkninger, heriblandt hovedpine.
  • Dehydrering: Du kan også risikere at få hovedpine, hvis du generelt ikke har drukket nok dagen forinden. Vi sveder alle i løbet af natten og derfor kommer kroppen i væskemangel og bliver dehydreret, hvis ikke du har fået nok væske inden du går i seng.

Der kan dog også være en lang række andre årsager til hovedpine, som slet ikke har noget at gøre med, hvordan du sover eller hvor meget du har væske du har fået dagen forinden.F.eks. kan hovedpine også opstå i forbindelse med en anden sygdom, såsom feber, influenza, en hovedskade, eller som følge af forhøjet blodtryk, hjernesvulst, akut grøn stær etc. [1]

Forebyg din hovedpine

Hvis din hovedpine ikke skyldes en mere alvorlig årsag, så kan du i de fleste tilfælde selv gøre en del, for at komme problemet til livs.

  • Forkert sovestilling: For at undgå, at dine muskler i nakken og ryggen spænder, når du sover, kan du med fordel investere i en seng, madras og / eller hovedpude, der understøtter og aflaster optimalt.
  • Du skærer tænder: Dét at skære tænder er oftest et tegn på, at du skal slappe mere af, da problemet primært opstår, når du er stresset. Du kan også investere i en bideskinne for at mindske slitagen på dine tænder.
  • Snorken: For at komme snorken til livs, kan du forsøge dig med diverse hjælpemidler – f.eks. plaster eller antisnorkebånd. Det kan desværre også være, at du skal opereres for at slippe helt af med snorkeriet.
  • For meget eller for lidt søvn: Præcis som at for meget og lidt søvn har mange bivirkninger, så er der også mange årsager til problemet. Du kan med fordel læse vores indlæg om for meget søvn og for lidt søvn, hvis du gerne vil vide, hvordan du opnår den rette mængde søvn.
  • Dehydrering: For at undgå dehydrering i løbet af natten, er det vigtigt, at du drikker rigeligt væske i løbet af dagen. Sørg derfor for at indtage minimum et par liter vand / væske om dagen.

Vælg en god seng

En god seng er afgørende for din nattesøvn. Det handler dog ikke kun om, hvad du personligt foretrækker, men også hvilken type seng, der bedst understøtter og aflaster din krop. Dét at vælge en ny seng kan virke som en meget stor beslutning, men heldigvis er vi her for at guide dig til det rigtige valg.

I vores store Bedste Seng test har vi samlet en række af de bedste senge på markedet, så du har et godt udgangspunkt i valget af din nye drømmeseng. I artiklen vil du desuden også blive guidet til, hvilken type seng du har behov for. På den måde kan du hurtigt finde frem til, om en boksmadras, elevationsseng eller kontinentalseng er bedst for dig – og hvilken type madras, som du burde gå efter for at opnå den bedste nattesøvn fremover.

Du finder vores store test af de bedste senge med guide her

[1] https://www.ninds.nih.gov/disorders/patient-caregiver-education/hope-through-research/headache-hope-through-research#3138_5

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *