Sveder om natten – Få hjælp til at opnå den rette sovetemperatur

Sweating at night

Vi har alle sammen prøvet det på et eller andet tidspunkt i vores liv: at kaste sig rundt i sengen, fordi man har det varmt eller decideret vågne op badet i sved. Heldigvis er der råd for, hvordan du holder svedtendensen på et minimum, så du i stedet kan få en god nats søvn. Læs med her og bliv klogere på, hvordan du kommer nattesveden til livs.

Hvorfor sveder man om natten

Der er flere årsager til, at man kan begynde at svede voldsomt om natten. Det er dog ikke noget, du skal være decideret bekymret for – medmindre det er noget, der sker på daglig basis over en længere tidsperiode. 

Basalt set sveder du om natten, hvis din kropstemperatur ligger over 37 grader, mens du sover. En højere temperatur end 37 grader vil nemlig resultere i, at din krop forsøger at komme af med overskydende varme og dermed køle sig selv ned igen. Dette resulterer i sved. 

Årsagerne til, at din krop har det for varmt kan dog være mange. F.eks. kan det have noget at gøre med temperaturen i rummet, dit valg af påklædning, sygdom etc. Du kan derfor starte ud med at sikre dig, at temperaturen i dit soveværelset er kølig og at du ikke sover med for meget tøj på – undgå især syntetisk nattøj, som din hud ikke kan ånde i. Sved kan også opstå ved sygdom, når kroppen bekæmper infektioner, netop også fordi at kropstemperaturen stiger. Nogle former for medicin kan også fremprovokere sved og en højere kropstemperatur.

Læs om andre årsager til, at man sveder mere om natten i de nedenstående afsnit.

Stress og angst

Stress og angst er medvirkende faktorer til, at man både har svært ved at falde til ro og at kroppen udleder mere varme. Af den grund kan man sagtens se en øget tendens til at svede om natten i perioder, hvor man er stresset. Det kan også sagtens komme af, at man drømmer en angstprovokerende eller stressende drøm, som påvirker kroppens varmeprocesser. 

Hvis du lider meget af stress og ufuldendt sov, så vil vi anbefale dig at investere i en søvnmåler, da du i så fald kan få et bedre indblik i din søvnrytme og hvordan denne kan forbedres. Flere søvnmålere kan også generelt hjælpe dig til en roligere søvn ved at måle dit stressniveau i løbet af dagen og hjælpe dig med at holde stressniveauet nede. Du kan læse mere om de bedste søvnmålere her.

Sveder meget om natten kvinde

For kvinder kan en lavere produktion af østrogen resultere i, at man sveder mere om natten. Dette kommer i mange tilfælde i forbindelse med overgangsalderen, hvor man kender det som “hedeture”, der dog kan komme både dag og nat. 

Generelt kan diverse hormonforstyrrelser have en indvirkning på kropstemperaturen og du kan derfor også opleve at svede mere i løbet af natten, hvis du er gravid.

Sveder meget om natten mand

Mænd kan også opleve en påvirkning af kropstemperaturen, men her har det ikke så meget med hormonbalancen at gøre. En øget svedtendens kan bl.a. være en bivirkning af et for højt stofskifte, men dette gælder ikke kun for mænd, da kvinder også sagtens kan lide af et forhøjet stofskifte.

Kom varme og sved til livs – og opnå en bedre nattesøvn

Du kan helt generelt komme svedtendensen til livs ved at være opmærksom på temperaturen i dit værelse og din beklædning, som beskrevet tidligere i denne artikel (hvis det altså er disse faktorer, der påvirker din kropstemperatur, og ikke . Du kan dog også med fordel investere i en åndbar madras og dyne, da dette vil hjælpe dig til at komme bedre af med varmen, så kroppen ikke holder på den.

Hvis du ofte får det varmt om natten, så kan du starte ud med at skifte din topmadras. Denne skal gerne være åndbar og svedtransporterende, så der opstår en optimal ventilation i sengen. Dette sikrer desuden også, at sveden fra din krop bliver transporteret væk fra din krop, så du ikke oplever at vågne op badet i sved. Mangler du inspiration til valg af den rette ventilerende topmadras? I så fald skal du læse vores guide til de bedste latex topmadrasser.

Din dyne kan også være en af årsagerne til, at du bliver for varm om natten. Det er derfor værd at gå på jagt efter en ny dyne, hvis du ofte bliver varm i løbet af natten, selvom temperaturen i rummet er tilpas kølig. Bliv vejledt til den bedste dyne til forskellige årstider i vores store dyne test.

Sleep phases

Søvnfaser

Søvnen er ekstrem vigtig for voksne såvel som børn. Det er under søvnen, at kroppen restituerer og lader op til en ny dag. Gentagende mangel

Læs mere »
Jetlag

Jetlag

Flere lider af jetlag, når de flyver mellem tidszoner, men hvorfor er det egentlig at vores krop påvirkes så meget af denne ændring i destinationen?

Læs mere »