Hold i nakken sovestilling

neck pain

Det kan være yderst smertefuldt at have hold i nakken, og det kan derfor være med til at sætte din hverdag på pause, hvis du ofte rammes af tilstanden. I denne artikel kan du læse mere om årsagerne til hold i nakken og hvordan du bedst muligt kommer det til livs med en optimal sovestilling.

Hvad er hold i nakken

Hold i nakken er en tilstand, hvor du oplever smerter i nakke og eventuelt skuldre, når du bevæger hovedet. Det er en harmløs tilstand, selvom den naturligvis kan være meget smertefuld og ubehagelig. 

Tilstanden går ofte over af sig selv, men du kan foretage enkelte øvelser eller tage smertestillende for at mindske ubehaget. Hvis du døjer med hold i nakken i mere end et par dage, burde du søge læge, da du i så fald kan få hjælp til at fjerne smerterne med stærkere smertestillende eller ved fysiologisk hjælp.

Hvorfor opstår hold i nakken?

Du vil opleve at få hold i nakken, hvis du har overanstrengt dine muskler og led i nakken – f.eks. ved at holde nakken anspændt eller for længe i en skrå position. Dette kan ske i forbindelse med vrid i hverdagen, træning, en dårlig liggeposition i løbet af natten o.l. Hvis du gentagne gange oplever hold i nakken, så skal du gerne se på, hvad du foretager dig i løbet af din hverdag, som kan være skyld i tilstanden.

Din sovestilling kan være synderen

Mange mennesker oplever at få hold i nakken, fordi de har ligget forkert i løbet af natten. Sker dette blot en gang imellem, så skal du ikke gå i panik, men er det et tilbagevendende problem, så kan det være en god ide at skifte sovestilling. F.eks. er du i større risiko for at få hold i nakken, hvis du sover på maven, da din nakke generelt er bøjet i en dårlig vinkel i denne soveposition. Du skal derfor helst forsøge at sove på siden eller ryggen om natten. 

Kan du ikke lade være med at sove på maven, så vil vi anbefale dig at investere i en u-pude eller en lang pude, da disse varianter kan være med til at give ekstra støtte til din krop, så du ikke overanstrenger den. Du kan også sagtens benytte dig af disse typer af puder, hvis du sover på siden eller oplever visse skavanker, der gør det svært at falde til ro. Du kan blive klogere på både lange puder og u-puder i vores artikler til emnerne.

Udskift pude eller madras

Det er dog ikke kun din sovestilling, der kan være en synder, når det kommer til hold i nakken. Du kan nemlig sagtens sove på ryggen eller siden og stadig opleve en overanstrengelse af nakken. I så fald er dette højst sandsynligt et tegn på, at du sover med den forkerte madras eller hovedpude.

Din madras skal gerne understøtte din krop, så du ligger lige med rygsøjlen – især hvis du ligger på siden. Det er derfor vigtigt, at du får investeret i en madras med den rette vægt og komfortzoner, der understøtter dine trykpunkter. Madrassen skal desuden hverken være for hård eller blød. Vi vil anbefale dig at læse vores guide til de bedste madrasser, hvis du mangler inspiration til valget.

Hvis du reelt ligger optimalt med din rygsøjle på din nuværende madras og hverken synes den er for hård eller blød, så er det muligvis dit valg af hovedpude den er gal med. Præcis som med rygsøjlen, så skal din nakke gerne holdes lige i løbet af natten. Dette kan lade sig gøre ved, at din hovedpude passer til din sovestilling. F.eks. skal du gerne have en hovedpude, der understøtter nakken, men ikke decideret hæver hovedet, hvis du sover på ryggen. Ligger du derimod på siden, så må puden ikke være for høj, da det ellers resulterer i et knæk i nakken. Du kan læse mere om valg af hovedpude til forskellige sovepositioner i vores guide til de bedste hovedpuder.